auernhammer wohlrab architektur

 

competition honourable mention

bicycle parking garage

collaboration with: str.ucture lightweight design, bsg brandschutz

city of dresden I 2022



bicycle parking garage at dresden-neustadt railway station


the type of use of the new bicycle parking garage can be recognized immediately from anywhere at the station forecourt: at first glance it is clear that this is an architectural sculpture dedicated to bicycles. inclined levels, the human scale and, last but not least, the direct insight into the interior spaces promptly suggest the special use. the use of bicycles stands for resource efficiency, but at the same time for a perception-intensive, healthy and most future-proof way to get around in urban areas. due to its presence on the station forecourt, the bicycle parking garage should appear as barrier-free, uncomplicated and inviting as possible.


the architectural sculpture is consistently developed from the inner use and the special location on the station forecourt. the structure of the building is essentially determined by the arrangement of ramps, which allow bicycles to be parked on both sides. the selected geometry and the materials used characterize the spatial effect of the bicycle parking garage and the interaction of the station forecourt and the building interior. slightly twisted vertical wooden slats run along the outer walls and accentuate the southern corner of the building with their inclination. together with wooden supports, wooden interior walls, wooden undersides of the ceilings and ramps and bright, shiny coatings on the floors, we wish to create a harmonious visual unit.


the building is designed as a hybrid timber construction. ramps and ceilings are constructed from prefabricated panels in wood-concrete composite construction with integrated reinforced concrete edge beams. the edge beams flush with the ceiling and transfer the vertical loads to slim clt supports. the interior walls are made of solid wooden elements.



fahrradparkhaus am bahnhof dresden-neustadt


von jeder stelle des bahnhofsvorplatzes aus ist die nutzungsart des neuen fahrrad-parkhauses erkennbar: auf den ersten blick wird deutlich, dass es sich um eine bauliche skulptur handelt, die dem fahrrad gewidmet ist. geneigte ebenen, der menschliche maßstab und nicht zuletzt die direkten einblicke in die innenräume lassen unmittelbar auf die spezielle nutzung schließen. die fahrradnutzung steht für ressourceneffizienz, gleichzeitig aber auch für eine der wahrnehmungsintensivsten, gesündesten und zukunftstauglichsten möglichkeiten, im urbanen raum unterwegs zu sein. das fahrrad-parkhaus soll durch seine präsenz am bahnhofsvorplatz maximal schwellenfrei, unkompliziert und einladend wirken.


die bauliche skulptur ist konsequent aus der inneren nutzung und der speziellen lage am bahnhofsvorplatz entwickelt. wesentlich bestimmt ist die struktur des gebäudes durch die anordnung von rampen, die eine beidseitige parkierung von fahrrädern ermöglichen. die gewählte geometrie und die eingesetzten materialien prägen die raumwirkung des fahrrad-parkhauses und die wechselwirkung von bahnhofsvorplatz und gebäudeinnerem. vertikale leicht zueinander verdrehte holzlamellen verlaufen entlang der außenwände und akzentuieren durch ihre neigung die südliche ecke des gebäudes. zusammen mit holzstützen, holzinnenwänden, hölzernen unterseiten von decken und rampen und hell-glänzenden bodenbeschichtungen entsteht eine harmonische optische einheit.


der bau ist als hybrider holzbau konzipiert. rampen und decken sind aus fertigteilplatten in holzbetonverbundbauweise mit integrierten stahlbetonrandbalken konstruiert. deckengleiche randbalken transferieren die vertikallasten zu schlanken bsh-stützen. innenwände sind in holzmassivbauweise vorgesehen.